Οδηγίες SEO για Αρχάριους

Τι είναι SEO;

Το SEO σημαίνει “βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτησης”. Είναι η πρακτική της αύξησης τόσο της ποιότητας όσο και της ποσότητας της επισκεψιμότητας του ιστότοπου, καθώς και της έκθεσης στο εμπορικό σήμα σας, μέσω αποτελεσμάτων μηχανών αναζήτησης που δεν πληρώνονται (επίσης γνωστά ως “οργανικά”).

Το SEO (Search Engine Optimization) είναι τόσο για τους ανθρώπους (χρήστες) όσο και για μηχανές αναζήτησης. Πρόκειται για την κατανόηση του τι αναζητούν οι χρήστες online, τις απαντήσεις που αναζητούν, τις λέξεις που χρησιμοποιούν και τον τύπο του περιεχομένου που επιθυμούν να μάθουν. Η αξιοποίηση αυτών των δεδομένων θα σας επιτρέψει να παρέχετε υψηλής ποιότητας περιεχόμενο που οι επισκέπτες σας θα εκτιμήσουν πραγματικά.

Ακολουθεί ένα παράδειγμα. Η εταιρεία Παπαδόπουλος και ΣΙΑ (ένα εργοστάσιο παγωτού χωρίς γλουτένη με έδρα την Ξάνθη) έχει ακούσει για το SEO και θέλει βοήθεια για τη βελτίωση του τρόπου και της συχνότητας εμφάνισης των αποτελεσμάτων οργανικής αναζήτησης. Προκειμένου να γίνει αυτό, θα πρέπει πρώτα να κατανοήσει τους πιθανούς πελάτες της:

  • Ποια είδη παγωτών, επιδόρπια, σνακ κ.λπ. είναι άνθρωποι που ψάχνουν;
  • Ποιος ψάχνει αυτούς τους όρους;
  • Πότε ψάχνουν για παγωτά, σνακ, επιδόρπια κ.λπ .;
  • Υπάρχουν τάσεις εποχικότητας όλο το χρόνο;
  • Πώς ψάχνουν τα παγωτά;
  • Τι λέξεις χρησιμοποιούν;
  • Τι ερωτήσεις θέτουν;
  • Διεξάγονται περισσότερες αναζητήσεις σε κινητές συσκευές;
  • Γιατί οι άνθρωποι αναζητούν παγωτό;
  • Είναι τα άτομα που αναζητούν παγωτό για την υγεία ειδικά ή απλώς ψάχνουν να ικανοποιήσουν μια γευστική τους απαίτηση;
  • Πού βρίσκονται οι πιθανοί πελάτες – τοπικά, εθνικά ή διεθνώς;

Βασικά στοιχεία της μηχανής αναζήτησης

Οι μηχανές αναζήτησης ουσιαστικά είναι μηχανές απάντησης. Περιτριγυρίζουν δισεκατομμύρια κομμάτια περιεχομένου και αξιολογούν χιλιάδες παράγοντες για να καθορίσουν ποιο περιεχόμενο είναι πιο πιθανό να απαντήσει στο ερώτημά σας (στοιχείο αναζήτησης σας).
Οι μηχανές αναζήτησης κάνουν όλα αυτά ανακαλύπτοντας και αρχειοθετώντας όλο το διαθέσιμο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο (ιστοσελίδες, αρχεία PDF, εικόνες, βίντεο κ.λπ.) μέσω μιας διαδικασίας που ονομάζεται “ανίχνευση και ευρετηρίαση” (crawling and indexing).

Τι είναι τα “οργανικά” αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης;

Τα αποτελέσματα οργανικής αναζήτησης είναι αποτελέσματα αναζήτησης που δεν πληρώνονται (δηλαδή δεν διαφημίζονται). Αυτά είναι τα αποτελέσματα που μπορείτε να επηρεάσετε μέσω αποτελεσματικού SEO.

Σήμερα, οι σελίδες αποτελεσμάτων μηχανών αναζήτησης – συχνά αναφέρονται ως “SERP” – είναι γεμάτες τόσο με διαφημίσεις όσο και με πιο δυναμικές μορφές οργανικών αποτελεσμάτων (SERP είναι τα αρχικά από την φράση Search Engine Result Page, δηλαδή σελίδα αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης).
Για παράδειγμα, εάν αναζητήσετε “Καιρός της Αττικής”, θα δείτε μια πρόγνωση καιρού για την περιοχή της Αττικής απευθείας στο SERP αντί για έναν σύνδεσμο σε έναν ιστότοπο που μπορεί να έχει αυτήν την πρόβλεψη. Και αν ψάξετε για “πίτσα στην Αθήνα”, θα δείτε ένα αποτέλεσμα “τοπικής παρουσίασης” που αποτελείται από θέσεις πίτσας στην Αθήνα.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι μηχανές αναζήτησης δημιουργούν χρήματα από τη διαφήμιση. Στόχος τους είναι να επιλύσουν καλύτερα τα ερωτήματα του χρήστη (εντός των SERPs), να καταφέρουν τους χρήστες να επιστρέψουν και να τους κρατήσουν περισσότερο στα SERPs.

Ορισμένες λειτουργίες SERP στο Google είναι οργανικές και μπορούν να επηρεαστούν από SEO. Αυτά περιλαμβάνουν τα εμφανιζόμενα αποσπάσματα (ένα οργανικό αποτέλεσμα προώθησης που εμφανίζει μια απάντηση μέσα σε ένα κουτί) και τις σχετικές ερωτήσεις (όπως επίσης και τα πλαίσια “Άτομα που ρωτούν”).

Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν πολλές άλλες λειτουργίες αναζήτησης που παρόλο που δεν πληρώνονται διαφημίσεις, δεν μπορούν να επηρεαστούν από SEO. Αυτά τα χαρακτηριστικά έχουν συχνά δεδομένα που έχουν αποκτηθεί από ιδιόκτητες πηγές δεδομένων, όπως το Wikipedia, το WebMD και το IMDb.

Γιατί το SEO είναι σημαντικό

Ενώ η πληρωμένη διαφήμιση, τα κοινωνικά μέσα και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες μπορούν να δημιουργήσουν επισκεψιμότητα σε ιστότοπους, η πλειοψηφία της διαδικτυακής κίνησης οδηγείται από μηχανές αναζήτησης.

Τα αποτελέσματα της οργανικής αναζήτησης καλύπτουν περισσότερες ψηφιακές παρουσίες, εμφανίζονται πιο αξιόπιστα σε χρήστες που αναζητούν και λαμβάνουν περισσότερα κλικ από ό, τι αμειβόμενες διαφημίσεις.

Οι μηχανές αναζήτησης γίνονται πιο έξυπνες, αλλά χρειάζονται ακόμα τη βοήθειά μας.

Η βελτιστοποίηση του ιστότοπού σας θα σας βοηθήσει να παρέχετε καλύτερες πληροφορίες στις μηχανές αναζήτησης, ώστε το περιεχόμενό σας να μπορεί να ευρετηριάζεται – κατατάσσεται και να εμφανίζεται σωστά στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Θα πρέπει να προσλάβετε έναν επαγγελματία SEO, σύμβουλο ή εταιρεία;

Ανάλογα με το εύρος των στόχων σας, την προθυμία σας να μάθετε και την πολυπλοκότητα του ιστότοπού σας, θα μπορούσατε να εκτελέσετε κάποιες βασικές SEO μόνοι σας. Ισως στην πορεία ανακαλύψετε ότι θα προτιμούσατε τη βοήθεια ενός εμπειρογνώμονα.

Αν καταλήξετε να αναζητήσετε βοήθεια από ειδικούς, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι πολλές εταιρείες και σύμβουλοι “παρέχουν υπηρεσίες SEO”, αλλά μπορούν να διαφέρουν σημαντικά στην ποιότητα.
Γνωρίζοντας πώς να επιλέξετε μια καλή εταιρεία SEO μπορεί να σας εξοικονομήσει πολύ χρόνο και χρήμα, καθώς οι λανθασμένες τεχνικές SEO μπορούν πραγματικά να βλάψουν τους στόχους σας περισσότερο από ό, τι θα βοηθήσουν.

Λευκό SEO ή Μαύρο SEO?

Το “Λευκό SEO” αναφέρεται σε τεχνικές SEO με βέλτιστες πρακτικές και στρατηγικές που συμμορφώνονται με τον κανόνα των μηχανών αναζήτησης, με κύριο στόχο την παροχή μεγαλύτερης αξίας στους χρήστες.

Το “Μαύρο SEO” αναφέρεται σε τεχνικές και στρατηγικές που προσπαθούν με ανορθόδοξο – παράνομο τρόπο να ξεγελάσουν τις μηχανές αναζήτησης. Ενώ το Μαύρο SEO μπορεί να λειτουργήσει, βάζει ομως τις ιστοσελίδες σε τεράστιο κίνδυνο να τιμωρηθούν (Penalty) ή και να αποεπιλεγούν (αφαιρεθούν δηλαδή από τα αποτελέσματα αναζήτησης) με σοβαρές συνέπειες.

Πολλοί τιμωρούμενοι ιστότοποι έχουν χρεωκοπήσει επιχειρήσεις στο εξωτερικό. Είναι ένας σοβαρός λόγος να είστε πολύ προσεκτικοί όταν επιλέγετε έναν εμπειρογνώμονα SEO ή μια εταιρεία.

Οι μηχανές αναζήτησης μοιράζονται παρόμοιους στόχους με τη βιομηχανία SEO

Οι μηχανές αναζήτησης θέλουν να σας βοηθήσουν να πετύχετε. Τα ψηφιακά σεμινάρια – συνέδρια μάρκετινγκ, προσελκύουν τακτικά τεχνικούς και εκπροσώπους από μεγάλες μηχανές αναζήτησης αλλα και ενδιαφερομένων που επιθυμούν να αναπτύξουν την εταιρική παρουσία τους στο διαδύκτιο.

Η Google βοηθάει τους webmasters και τους SEO μέσω του Φόρουμ Βοήθειας Κεντρικού Webmaster αναρτώντας κανείς την ερώτησή του.

Ενώ οι οδηγίες για webmasters διαφέρουν από μηχανή αναζήτησης σε μηχανή αναζήτησης, οι βασικές αρχές παραμένουν οι ίδιες:

Μην προσπαθήσετε να εξαπατήσετε τις μηχανές αναζήτησης.

Αντ ‘αυτού, δώστε στους επισκέπτες σας μια μεγάλη εμπειρία στο διαδίκτυο.

 

Οδηγίες για webmaster της Google

Βασικές αρχές:

  • Κάντε σελίδες κυρίως για χρήστες, όχι για μηχανές αναζήτησης.
  • Μην παραπλανήσετε τους χρήστες σας.
  • Αποφύγετε τα κόλπα που αποσκοπούν στη βελτίωση της κατάταξης των μηχανών αναζήτησης. Μια άλλη χρήσιμη δοκιμή είναι να αναρωτηθείτε: “Μήπως αυτό βοηθά τους χρήστες μου; Θα το έκανα αν δεν υπήρχαν μηχανές αναζήτησης;”
  • Σκεφτείτε τι καθιστά την ιστοσελίδα σας μοναδική, πολύτιμη ή συναρπαστική.

Πράγματα που πρέπει να αποφύγετε:

  • Αυτόματα δημιουργούμενο περιεχόμενο
  • Συμμετοχή σε συστήματα σύνδεσης (link schemes)
  • Δημιουργία σελίδων με ελάχιστο ή καθόλου πρωτότυπο περιεχόμενο (δηλ. αντιγραφή από κάπου αλλού)
  • Cloaking – η πρακτική της εμφάνισης σε ανιχνευτές μηχανών αναζήτησης διαφορετικού περιεχομένου από τους επισκέπτες.
  • Κρυφό κείμενο και συνδέσμους
  • Doorway Pages – σελίδες που έχουν δημιουργηθεί για να ταξινομησουν καλά συγκεκριμένες αναζητήσεις για τη διοχέτευση επισκεψιμότητας στον ιστότοπό σας.

Πλήρης έκδοση των Οδηγών για Webmasters Google θα βρείτε εδώ.


Οδηγίες για την παρουσίαση της επιχείρησής σας τοπικά στο Google 

Αυτές οι οδηγίες διέπουν το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνετε για τη δημιουργία και τη διαχείριση των καταχωρίσεων στο Google My Business.

Βασικές αρχές:

  • Βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να συμπεριληφθείτε στο ευρετήριο Google My Business. Πρέπει να έχετε μια φυσική διεύθυνση, ακόμη και αν είναι η διεύθυνση κατοικίας σας, και πρέπει να εξυπηρετείτε πελάτες πρόσωπο με πρόσωπο, είτε στη θέση σας (όπως ένα κατάστημα λιανικής πώλησης) είτε στο δικό τους (όπως ένας πχ υδραυλικός)
  • Ειλικρινά και με ακρίβεια αναγράψτε όλες τις πτυχές των τοπικών επιχειρηματικών δεδομένων σας, συμπεριλαμβανομένου του ονόματος, της διεύθυνσης, του αριθμού τηλεφώνου, της διεύθυνσης ιστότοπου, των κατηγοριών επιχειρήσεων, των ωρών λειτουργίας και άλλων χαρακτηριστικών.

Πράγματα που πρέπει να αποφύγετε

  • Δημιουργία καταχωρίσεων του Google My Business για οντότητες που δεν είναι επιλέξιμες
  • Παραπλανητική παρουσίαση οποιονδήποτε βασικών επιχειρηματικών πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένης της “πλήρωσης” του ονόματος της επιχείρησής σας με γεωγραφικές λέξεις ή λέξεις-κλειδιά υπηρεσιών ή δημιουργίας καταχωρίσεων για ψεύτικες διευθύνσεις
  • Χρήση εικονικών γραφείων αντί για αυθεντικές διευθύνσεις
  • Κατάχρηση του τμήματος αναθεώρησης της καταχώρισης του Google My Business, μέσω πλαστών θετικών ανασκοπήσεων της επιχείρησής σας ή ψεύτικων αρνητικών από τους ανταγωνιστές σας
  • Κόστος, λάθη αρχαρίων που απορρέουν από την αποτυχία να διαβάσετε τις λεπτομέρειες των κατευθυντήριων γραμμών της Google

Αξιοποίηση της πρόθεσης του χρήστη

Η κατανόηση και η εκπλήρωση των στόχων του χρήστη είναι κρίσιμη. Όταν κάποιος ψάχνει για κάτι, θέλει να έχει ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. Είτε πρόκειται για απάντηση, πχ εισιτήρια συναυλιών, είτε για μια φωτογραφια με ένα ζώο, αυτο το περιεχόμενο είναι  που ψάχνει ο χρήστης.

Η δουλειά του SEO είναι να παρέχει γρήγορα στους χρήστες το περιεχόμενο που επιθυμούν να αναζητήσουν με τη μορφή στην οποία το επιθυμούν.

Γνωρίστε τους στόχους του ιστοτόπου σας

Κάθε ιστοσελίδα είναι διαφορετική, οπότε αφιερώστε χρόνο για να κατανοήσετε πραγματικά τους επιχειρηματικούς στόχους του ιστότοπου σας. Αυτό όχι μόνο θα σας βοηθήσει να προσδιορίσετε σε ποιους τομείς SEO που θα πρέπει να εστιάσετε, πως να παρακολουθείτε τις μετατροπές και πώς να ορίσετε σημεία αναφοράς, αλλά θα σας βοηθήσει επίσης να δημιουργήσετε σημεία συζητήσεων για διαπραγματεύσεις σχεδίων SEO με πελάτες, υπευθύνους πωλήσεων κ.λπ.

Δεν θέλετε να στείλετε 1.000 άτομα στον ιστότοπό σας ένα μήνα και να μετατρέψετε μόνο 3 άτομα σε πελάτες.
Θέλετε να στείλετε 300 άτομα στον ιστότοπό σας ένα μήνα και να μετατρέψετε 40 άτομα σε πελάτες.

Ο παραπάνω οδηγός θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε μεγαλύτερη γνώση στην κατανόηση των διαδικασιών στις προσπάθειες για SEO.
Αν εξακολουθείτε να έχετε απορίες ή σας φαίνονται όλα τα παραπάνω εξωγήινα, είμαστε πάντα στην διάθεσή σας για βοήθεια και καθοδήγηση.


Παναγιώτης Μπονέλης

Web & Marketing Consultant